Bilderna som jag kommer använda till boken är tagna under en tidsperiod på nästan 10 år, varav två tredjedelar är tagna under 2016. Hur väljer man då bland tusentals bilder? Det är en kombination av bokidén som utgångspunkt och ett bra bildsorteringsprogram som stöder tanketrådarna. Det första jag gör när jag lägger in bilderna från kameran till datorn är att märka dem på olika sätt med metadata. Märkningen består av plats, vad som finns på bilden och en första markering om bilden är bra med en flagga och poängsättning. Datorn tar ju själv hand om datum och det tekniska som kameramodell, objektiv, tid, bländare mm. Det kan ju tyckas att det går bra att göra den här sorteringen och bedömningen någon annan gång, men i ett sådant här bokprojekt underlättar det betydligt att detta grundarbete redan är gjort.
Jag använder bildbehandlingsprogrammet Lightroom för sortering och bildbehandling. I enstaka fall bildbehandlar jag i andra program som Photoshop och Perfectly Clear. Jag kommer berätta mer om bildbehandling vid annat tillfälle. I Lightroom har jag gjort en hel del olika typer av kataloger för att sortera bilderna. Här kan samma bild förekomma i flera mappar och det är bra i början innan pusslet är klart. Exempel på mappar är först och främst namnet på dem som är intervjuade. Olika bedöningsnivåer på alla bilder med märkningen ”Gullholmen” ger mig möjligheten att bara se utvalda bilder som ”flaggade”, alla över ”en poäng”, ”3 poäng” och motsvarande. Vidare har jag mappar med vinterbilder, sommar, höst, vår, natur, hus och sjöbodar, detaljer mm.
Inom respektive mapp försöker jag sortera bilder som liknar varandra tillsammans. Beroende på innehåll i mappen kan sortering vara utifrån liknande vy, färgton motiv mm.
Nu börjar det roliga och kanske det svåraste, välja bilder till respektive kapitel. Här görs även en koll så att det inte kommer med dubbletter av en bild. Tanken är att bilderna så långt som möjligt ska ha en anknytning till berättelserna i texten, samtidigt som de tillsammans måste bilda en helhetsbild genom hela boken.
Allt eftersom bilderna blir klara skickar vi dem till en god vän som kritiskt granskar och lämnar synpunkter. Ett nödvändigt bollplank helt enkelt! Bilderna som vi tar fram är ett underlag till förlagets formgivare, som sedan kommer lägga ett stort arbete att få bild och text att tillsammans berätta om kärleken till en ö.
Hans Flyman